Site icon מקרר יין Winebar

הסבר טכנולוגי מקררי יין טרמו אלקטריים

איך בעצם עובד המנגנון הטרמו אלקטרי? בתור יבואן מקררי היין המוביל בארץ אנו נתקלים בשאלה זו רבות.
הכנו פוסט קצר שמסביר את התופעה הייחודית של המנגנון הטרמו אלקטרי שמתבסס על תופעות פיזיקליות שנתגלו בתחילת המאה ה- 19 ע"י פיזקאי גרמני בשם סיבק ופיזקאי צרפתי בשם פלטייר..
למתעניינים מעבר לכך תוכלו לקרוא גם ב:

https://en.wikipedia.org/wiki/Thermoelectric_effect

https://nationalmaglab.org/education/

http://www.its.org/

 

 

Heat Pump

משאבת חום – גוף ש"שואב" או מוציא חום.

 מוליכות חשמלית
מוליכות חשמלית של חומר או גוף היא היכולת של זרם חשמלי לעבור באותו גוף. מתכות הן מוליכים טובים; עץ, זכוכית, קרמיקה הם מבודדים טובים. ניתן לומר (בהפשטה גסה) שמוליכות היא המוכנות של חומר "למסור" אלקטרונים. חומר שמוכן למסור יותר אלקטרונים בתר קלות – יהיה מוליך טוב יותר.

Semiconductors
מוליכים למחצה מוגדרים כחומרים היכולים לעבור בין מצבי הולכה ובידוד בהשפעת גורם חיצוני (כגון אור או טמפרטורה). מה שאותו גורם חיצוני משנה למעשה זה את מוכנות אותו מוליך-למחצה למסור אלקטרונים לטובת זרם חשמלי.

ישנם שני סוגי מוליכים-למחצה שמעניינים אותנו:

N Type
זהו מוליך למחצה ש"מוכן יותר" למסור אלקטרונים.

P Type
זהו מוליך למחצה ש"מוכן פחות" למסור אלקטרונים (או "מוכן יותר" לקבל אותם).

צומת PN
גוף שחציו P וחציו N. מתח בכיוון אחד יעודד מעבר זרם דרך הצומת, מתח בכיוון אחר יקשה על מעבר זרם דרך הצומת.

Peltier Effect
תופעת פלטייר (לא קרובה של תופעת דופלר). מעבר של זרם חשמלי דרך צומת שמורכבת משתי מתכות שונות  (מסוג מוליכים למחצה) ויוצר אפקט קירור. (מעבר הזרם בכיוון ההפוך יגרום לאפקט חימום).

מנגנון הטרמו אלקטרי במקרר יין

Heat Sink
גוף שיכול להוליך חום בצורה טובה מאוד. לרוב מדובר במוליך-חום טוב שמעוצב כך שיהיה בעל שטח פנים רחב ויתן איבוד חום אופטימלי. (מכירים את גוף המתכת מרובה הצלעות שיושב על מעבד המחשב? – אז כזה ..)

אז איך זה עובד?
TEU זו משאבת חום שעובדת על עיקרון פלטייר. שני גופים של מוליכים למחצה (אחד מסוג P והשני מסוג N) מחוברים אחד לשני בשני צמתים. מעבירים זרם בכיוון מסוים. כתוצאה מזה – צומת אחד מתקרר בעוד שהשני מתחמם! ממקמים את הצומת שמתחמם מחוץ למקרר היין, ודואגים לחבר לו Heat Sink מכובד שיוליך את כל החום  המתקבל החוצה ויגרום להתפזרותו באוויר.

היתרון: קיבלנו גוף קירור שלא יוצר רעד (כי אינו משתמש במדחס). כך יש לנו מקרר יין שמצד אחד יקרר את היין ומצד שני לא ירעיד אותו. (רעידה גורמת נזק לשרשראות הרגישות שביין עליהן הרחבתי בכתבות קודמות)

מאמר מאת זן אור שפורסם ב ISRAELI WINE

 

נשמח לייעץ לכם בבחירת מקרר יין המתאים לכם.
בתצוגה שלנו מבחר מקררי יין המתאים לכל צורך ולכל כיס.
צרו עימנו קשר לתיאום פגישה. החופר 34 חולון 03-9416052.

Exit mobile version